V gore hodi vse več ljudi, planinstvo oz. pohodništvo je v izjemnem
porastu. Pohodništvo je eden od paradnih turističnih produktov v t. i.
alpski Sloveniji, vsaka znana in razvita ali pa manj poznana destinacija
vabi obiskovalce in turiste ter ponuja planinska oz. pohodniška
doživetja, ob usmerjeni turistični promociji in razvoju pohodništva kot
turističnega produkta pa smo priča razcvetu povabil v gore tudi na
družbenih omrežjih, je uvodoma poudaril Martin Šolar, podpredsednik Planinske zveze Slovenije, in opozoril: "V
gore že dolgo ne zahajajo samo vešči in dobro opremljeni planinci,
ampak na splošno v gore hodijo vsi. V planinski zvezi beležimo rast
neprimerno opremljenih in slabo pripravljenih obiskovalcev gora, vse več
je intervencij gorske reševalne službe. Hkrati tudi opažamo, da
obiskovalci pričakujejo, da bodo planinske koče vedno odprte, da bo
zavarovan vsak meter planinske poti in podobno. Problematiko želimo
osvetliti tudi z zornega kota turizma in reševanja ter postaviti
smernice in dejanske akcije s skupnim ciljem izboljšati predznanje in
predpripravo za obisk predvsem sredogorja in visokogorja."
Generalni
sekretar PZS Matej Planko, predsednik Planinske zveze Slovenije Jože
Rovan in podpredsednik Martin Šolar (foto Manca Ogrin)
Slovenske gore letno obišče 1,7 milijona obiskovalcev, Slovenijo pa
prepreda zelo gosta mreža 10.000 kilometrov markiranih planinskih poti,
za katere skrbi več kot 800 prostovoljcev, markacistov PZS. Planinske
poti so večinoma zelo dobro označene in, kjer je to potrebno, tudi
opremljene z varovalnimi napravami. Glede na tehnično zahtevnost jih
delimo v tri skupine - lahke, zahtevne in zelo zahtevne. "Na lahki
planinski poti si pri hoji ni treba pomagati z rokami in je na strmih
pobočjih dovolj široka, da omogoča varno hojo tudi manj izurjenim. Tudi
na lahki poti pa so potrebni pazljivost, primerna telesna pripravljenost
in ustrezna obutev. Planinci se tega večinoma zavedajo, turisti, ki se
prvič podajajo v gorski svet in so o dolžini in zahtevnosti poti pogosto
premalo obveščeni, pa hitro zaidejo v težave. Na usmerjevalnih tablah
na izhodiščih in križiščih poti je zahtevnost poti označena z logotipi,
za boljšo obveščenost obiskovalcev gora pa bo ponekod treba namestiti
tudi dodatne opozorilne table," se zaveda predsednik Planinske zveze Slovenije Jože Rovan.
Turistični izzivi varnejšega obiskovanja slovenskih gora (foto Manca Ogrin)
Slovenski gorski reševalci so v zadnjih letih priča vse večjemu številu reševalnih intervencij. "V
zadnjih petih letih se je število naših posredovanj povečalo za 40
odstotkov. Eden od vzrokov je vse večji razvoj turizma. Pogostost
posredovanja gorskih reševalcev se je povečala predvsem na turistično
obiskanih območjih ob vznožju Julijskih in Kamniško-Savinjskih Alp.
Vzroki za iskanje naše pomoči so predvsem pomanjkljive informacije,
nepoznavanje in celo podcenjevanje gorskega sveta, fizična in psihična
nepripravljenost na 'presenečenja', ki jih nudi gorski svet," je problematiko osvetlil Gabrijel Rožič, član Komisije za informiranje in analize GRZS, predsednik Gorske reševalne zveze Slovenije Janez Rozman pa dodal, da bo "za
zmanjšanje pogostosti nesreč potrebnega veliko sodelovanja med
ponudniki turističnih destinacij in subjekti na področju gorniške
dejavnosti. Na lokalni ravni je potrebnega več sodelovanja med
poznavalci gorskega sveta in tistimi, ki gosta sprejmejo in mu nudijo
prve informacije. Tu gre predvsem za promoviranje lažjih ciljev, njihovo
poznavanje in sodelovanje z vodniško službo." Za umiritev in
zmanjševanje števila posredovanj gorski reševalci organizirajo
usposabljanja za varno gibanje v gorskem svetu, prek medijev opozarjajo
na razmere v gorah ter v sodelovanju z lokalnimi turističnimi ponudniki
pripravljajo aktivnosti za opozarjanje in obveščanje obiskovalcev gora.
Mitja
Šorn, predsednik Združenja gorskih vodnikov Slovenije, Gabrijel
Rožič, član Komisije za informiranje in analize GRZS, in Janez Rozman,
predsednik Gorske reševalne zveze Slovenije (foto Manca Ogrin)
Tudi Planinska zveza Slovenije kot krovna organizacija na področju
planinstva se trudi za razpršitev obiska ter skrbi za preventivne
programe in vsebine. Te intenzivno predstavlja tako interni planinski
javnosti, torej članom in predstavnikom planinskih društev, kot tudi
širši javnosti, torej domačim in tujim obiskovalcem gora. Predstavniki
PZS so redno prisotni v medijih, v zadnjem času so posebej odmevne
novinarske konference na terenu s praktično predstavitvijo veščin, ki
jih morajo obvladati obiskovalci gorskega sveta. "Smo pa lani
ugotovili, da moramo komuniciranje dopolniti. Zaradi vse večjega,
predvsem turističnega obiska gora smo začeli bolj natančno komunicirati
zahtevnost planinskih poti. Lahke planinske poti so lahke po planinskih
klasifikaciji, za nekoga, ki nima izkušenj s planinstvom, pa je lahko ta
pot fizično zelo zahtevna. Prav tako smo videli, da naše informacije ne
pridejo do teh obiskovalcev prek klasičnih kanalov, zato smo začeli
intenzivneje sodelovati s turističnimi organizacijami in ponudniki
turističnih produktov," je pojasnil generalni sekretar PZS Matej Planko.
Planko je predstavil tudi najpomembnejše korake in cilje PZS v tej smeri: "Slovenski alpski svet je zahteven in zahteva odlično pripravljenega posameznika z izkušnjami in znanjem uporabe opreme, zato smo
lani v začetku poletja v sodelovanju z GRZS pripravili zgibanko z
napotki za varnejši poletni obisk gora v slovenskem in angleškem jeziku.
K povečanju varnosti prispevajo tudi dobri
planinski zemljevidi in
vodniki, ki jih izdaja PZS. Gotovo imajo naši zemljevidi najnatančnejše
podatke, zato si želimo, da bi to prepoznali tudi turistični
ponudniki in dali prednost kakovosti pred videzom. Lani smo v bolj obiskane koče Julijskih in Kamniško-Savinjskih Alp
že namestili posebne plastificirane zemljevide, z njimi bomo postopoma
opremili tudi druge planinske koče. Zaradi vse večjega zanimanja tujcev
za Slovensko planinsko pot smo izdali vodnik v angleščini Slovenian
Mountain Trail, ki predstavlja celotno pot po dnevnih etapah, dodani so
tudi napotki za varnejši obisk gora. Pomembno je, da
informacije dosežejo tujce, še preden pridejo v Slovenijo, da se bodo že
ob načrtovanju dopusta zavedali zahtevnosti gorskega sveta v Sloveniji,
zato je naš cilj, da bi priporočila o varnem obiskovanju gora našla
mesto v vseh predstavitvenih in promocijskih materialih turističnih
ponudnikov."
Pomembno je, da informacije o zahtevnosti slovenskih gora pravočasno dosežejo tujce (foto Manca Ogrin)
Gorske občine so v letu 2019 s 30 odstotki zabeležile največji
delež prenočitev med vsemi vrstami občin in vsakoletno beležijo
nadpovprečne rasti. Prvih enajst mesecev leta 2019 jih je po podatkih
SURS obiskalo 6,4 odstotka več gostov oz. sedem odstotkov več tujih
gostov kot v enakem obdobju leta 2018, je pojasnila Nataša Hočevar, vodja sektorja za raziskave, razvoj, inovacije in evropske projekte na Slovenski turistični organizaciji. "Kot
družba moramo postati bolj odgovorni do narave, kulture in do soljudi.
Planinec se mora od izbire točke podviga, opreme, do same planinske
izkušnje, najboljše vedute za fotografiranje, do delitve izkušnje,
zavedati, da je odgovoren za svoja dejanja in da ima lahko objava na
družbenih omrežjih velik učinek na določeno pohodniško pot ali
mikrolokacijo, ki praviloma velikega obiska ne prenese. Še posebej
Slovenci moramo biti kot planinski narod zgled tujim gostom," je izpostavila in napovedala letošnjo kampanjo: "S
ciljem vplivanja na odgovorno ravnanje tujih gostov, ki v navezavi z
butično Slovenijo izpostavljajo prav pohodništvo, naravo in čudovite
vedute naših gora, bomo na Slovenski turistični organizaciji pred
poletno sezono ob lansiranju novega portala Outdoor Slovenia v
sodelovanju s partnerji na družbenih omrežjih izvedli manjšo kampanjo na
temo varne hoje v gore."
Pomen odgovornega turizma poudarja Klemen Langus, direktor
Turizma Bohinj in koordinator skupnosti Julijske Alpe, saj je
odgovornost na strani tistih, ki ustvarjajo turistično ponudbo. V
Bohinju so v luči opozarjanja in spodbujanja varnosti v gorah v
sodelovanju s Triglavskim narodnim parkom (TNP), GRS Bohinj in Alpino
izdelali poseben čevelj in tako tudi pokazali, kaj pričakujejo od
gostov. "V vseh promocijskih in drugih aktivnostih zadnja leta
komuniciramo varnost v hribih, vsebine pripravljamo skupaj z GRS Bohinj,
obema planinskima društvoma in TNP-jem. Poskušamo informirati tako
goste in obiskovalce kot tudi ponudnike turizma - kaj pomeni planinstvo,
ne le njegov zgodovinski pomen, ampak da je treba oblikovati pravilen
odnos do hribov in doživljanja gora, kar smo pokazali ob obeležitvi 240.
obletnice prvega vzpona na Triglav. Primer dobre prakse, pri katerem
sodelujemo tudi s Posočjem, je prav tako dobro sprejeta pohodniška pot
Juliana Trail, namen katere je, da se dodatno povežemo in dolgoročno
spreminjamo odnos do Triglavskega pogorja, Triglava kot simbola,
Triglavskega narodnega parka, nasploh do spoštovanja gora," je dejal
Langus in nanizal izzive, ki jih še čakajo: spodbujanje vodništva v
gorah, informiranje, usklajena in strokovna promocija, interpretacija
poti in njihove zahtevnosti, usmerjanje obiska in previdnost pri
načrtovanju dogodkov.
Nataša
Hočevar (Slovenska turistična agencija), Klemen Langus (Turizem Bohinj)
in Eva Štravs Podlogar (Ministrstvo za gospodarski razvoj in
tehnologijo) o obisku gora skozi prizmo turizma (foto Manca Ogrin)
Zaradi zgodovinskih dejstev je Triglav postal slovenski narodni
simbol in se zato v vseh tujih vodnikih o Sloveniji pojavlja med top
pet stvarmi, ki jih moraš nujno obiskati, opaža gorski vodnik Mitja Šorn, predsednik Združenja gorskih vodnikov Slovenije: "Ker ima Triglav za Alpe
skromno višino, se marsikateremu obiskovalcu zdi, da bo vzpon nanj
lahek,
kar za začetnika nikakor ni. Gore v Sloveniji so Alpe, kar
pomeni, da so poti na njih alpske. Za nekoga, ki se je do zdaj gibal
samo po asfaltu in parkih, lahko že pot iz Krme na
Kredarico, ki je sicer klasificirana kot lahka planinska pot,
predstavlja izjemno težak izziv, sama
zelo zahtevna zavarovana planinska pot na vrh pa je za številne preveč
izpostavljena. Slovenski turistični delavci lahko naredimo to, da naše
poti, četudi samo do planinskih koč, nehamo opisovati kot lahke. Lahka planinska pot je
dejansko lahka za nekoga, ki se je vajen gibati po gorskem svetu. Za
nekoga, ki se tam znajde prvič, ker je v lonelyu prebral, da to res
mora, pa je takšna pot lahko hudičevo zahtevna, za veliko njih celo
prezahtevna."
Posveta se je udeležila tudi državna sekretarka na Ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo Eva Štravs Podlogar,
ki je izpostavila, da v okviru strateške vizije slovenskega turizma
prepoznavamo Slovenijo kot globalno zeleno butično destinacijo za
zahtevnega obiskovalca, ki išče raznolika in aktivna doživetja, mir in
osebne koristi. Pri tem gorski turizem vse bolj narašča, saj zagotavlja
raznoliko ponudbo aktivnih doživetij v naravi. Počitnice v gorah in
"outdoor" veljajo za enega ključnih turističnih produktov tudi pri
promociji države in razvoja slovenskega turizma, določenih v Strategiji
trajnostne rasti slovenskega turizma 2017-2021. Zeleni, trajnostni in
odgovoren razvoj je temelj slovenskega turizma, zato je rešitve za
zmanjševanje turistične preobremenjenosti treba iskati v smeri izvajanja
ukrepov za razvoj infrastrukture, uvajanja morebitnih vstopnin in
osveščanja turistov, kar je še posebej pomembno z vidika upoštevanja,
spoštovanja in ohranjanja narave, s poudarkom na območjih Nature 2000 in
Triglavskega narodnega parka. "Spoštovanje narave je prvi korak k varnosti," je poudarila.
Predstavitve:
Manca Ogrin
|